Äntligen semester

Ja, första dagen på en hel veckas semester. Det är helt fantastiskt. Första sammanhängande semestern sedan studenten.
Idag har jag målat hela dagen. Slipade dörrar och spacklade... var på färgtema. Ja, full rulle. Badrummet blir så sjukt snyggt, är glad att jag lagt ner all den jävla tid det har tagit. Imorgon är tanken att jag ska börja på fönsterna, innan huset börjar mögla.

I kväll är det myskväll med sambon. Frallor, kex, brieost, färskost, vindruvor, mört choklad och marinerade vitlökslyftor, till det ett gott vin.  

Hästarna åkte hem till mor och far på bete igår. Efter lång diskussion med mina föräldrar, vänner, bekanta och självklart Josse vågade jag släppa dem där, trots vad som hände med Albin för en månad sedan. Det tog emot men jag har insett att det hade kunnat hända precis var som helst. Lycka ska få en lite lugnare vecka nu för hon har skött sig så sjukt bra på sistone. Ella ska jobbas så mycket jag hinner. 
Det är också här vi kommer in på ett irriterade fenomen: Människor som inte har sina hästar på bete på sommaren. Det finns jsälvklart mängder av skäl att inte ha det så som att man inte har något bete, hästen har fång eller att man tävlar Grand Prix. ungefär.
Det vanligaste skälet att inte ha hästen på bete är att det blir lat. Ja, feta hästar bli lata. Men man behöver inte ha dem på sådant bra bete, man kan växelbeta t ex eller bara växla hagar. Men annars? Hästar är konstruerade för att röra sig 18 timmar per dygn, de övriga 6 timmarna sover och vilar de. Det minsta vi kan göra är väll att låta dem leva så naturligt under sommarhalvåret? Ni läsare får gärna komma med era kommentarer om ni vill. Än har jag inte funnit något skäl som övertygar mig.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0