Helt fantastiskt!

I går skulle jag och Ella ha ett repitionspass efter Catrin-träningen. Jag brukar hoppas på att man ska kunna vara i närheten av det man åstakom på träningen och är glad om man lyckas med det.

Först red vi ut en liten runda på 20 minuter med skritt och lite trav. Hon kändes redan där positiv men jag blev irriterad på både ridtäcke och regnbyxor så som tur var slutade det regna när vi kom till ridbanan så jag kunde klä av oss. Känns mycket bättre ju närmre man kommer hästen och ju mindre prylar man har på sig. Vi började direkt med lite framdelsvändningar för vänster skänkel för att få loss henne i vänster sidan. Detta fungerade redan mycket bättre än på träningen. Sedan började vi trava... jag satt som ett frågetecken. Vem har bytt ut hästen under natten???? Hon travade lugnt, taktmässigt, i balans, låg i formen och bara gick. Det brukar ta oss ca 30 min effektiv ridning för att komma dit. Nu var det som att ställa in autopiloten från första början och bara inte göra någonting!

Vi red sedan många övergångar mellan skritt och trav, började sedan flytta sidvärts i traven. Jag lägger stor vikt vid att hästen ska veta när den gör rätt så i detta fallet sitter jag ner i trav. Flyttar henne för min inre skänkel, så fort hon svarar och ger efter går jag upp och rider lätt som belöning. När det fungerar fattar jag i stället galopp när hon gör rätt. Då blir hon glad :).

Jag var ganska mållös eftersom allting fungerade så bra så vi började snart med den förvända galoppen och galoppfattningar från skritt. Det var inga problem att behålla balansen i den förvända galoppen idag, det fungerade väldigt bra i båda varven. Så efterhand hon blir starkare kommer det sitta som en smäck.

Det blev ett ganska kort pass men intensivt, red växelvid mycket låg och rund i formen och växelvis i "tävlingsform". Det var så roligt att jag inte visste var jag skulle ta vägen! Det var det absolut bästa passet tillsammans med Ella och förmodligen ett utav de bästa passen i mitt liv. Min sits kom som ett brev på posten när hästen blev så eftergiven. Härligt.

Nu hoppas att vi kommer kunna leta tillbaka till detta även nästa pass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0