Träningsgenomgång

I lördags tog jag och Ella oss en riktig riktig genomkörare. Hon var väldigt knepig i början, totalt stel över ryggen och sprang mest och snubblade på sig själv. Gjorde mycket övergångar och flyttade sidvärts på volt, efter hand blev hon bättre men var fortfarande lite loj. Red då halt-trav-halt utmed fyrkantsspåret och vips- så var hon laddad till max!

Tränade lite bakdelsvändingar vilket inte gick speciellt lysande, antingen stannar hon upp, eller så snurrar hon runt alldeles för fort. Hon försöker helt klart komma undan arbetet men det blev lite bättre efterhand. Hon får hellre stanna upp än bara rusa sig genom. Övergick sedan till att rida skänkelvikningar, de var ganska bra men hon tappade framåtbjudningen lite grann - men eftersom de trots allt var bättre än det senaste passet brydde jag mig inte så mycket om det. I galoppen arbetade vi med 10 m volter och förvändgalopp. Den förvända galoppen var riktigt bra när jag håller ordning på allting.

Avslutade med att göra ett par byten, denna gång bytte vi genom att rida på en åttvolt, vilket fungerade mycket bättre än att rida halvt igenom. De var rakare och mer i balans.

Överlag var hon bra men när hon är så laddad blir hon lätt för hög i nacken och släpper ryggen, jag måste verkligen vara nogrann med att inte låta henen springa iväg.

________________________

I söndags tog vi ett lugnare pass. Fokuserade på att ha henne lite rundare i formen. Hon var lite matt, vilket inte är så konstigt. Hon var bättre under uppvärmningen än dagen innan, om jag bara sitter i rätt position så spårar hon fint. Måste passa så att hon inte puttar in rumpan för mycket i vänster varvet, det löser jag bäst genom att bara konsentrera mig på att framdelen går på rätt spår och inte flyter ut. Då fungerar det fint. I traven red jag på med mer tryck, utan att hon blev för hög. Red lite skänkelvikningar - fyra steg åt sidan - fyra steg framåt med tryck - fyra steg åt sidan. Fungerade jätte bra!Galopparbetet inledde jag med att rida 10 m volter och skrittövergång när vi kommer mot staketet, sedan fram i trav och ny galoppfattning. Det fungerar väldigt bra på Ella. Jag har kommit på mig själv att slarva med galoppfattningarna från trav igen, så jag la mycket vikt på dem under detta passet. Hon spårade även bättre på raka spår detta passet. Red lite förvänd galopp men det märktes att hon var trött då den inte var lika på som i lördags.
Bakdelsvändingarna var bättre - gjorde dem utmed spåret. Trampade runt bättre men blev lite spänd och hög i nacken.

Det känns lovande inför nästa helg och tävlingarna i Troentorp. Målet är minst 65% i LB och minst 60% i LA. Inser att det är högt uppsatt mål i LA men man måste ju satsa. Sedan beror ju allt på vad hon är på för humör - kan få allt från 50% om det inte vill sig ;).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0