Det gör ont att vara kvinna

Kvinnor ska inte bara föda barn och vaxa benen, det finns en annan dimension av smärta/obehag kvinnor ibland får dras med, just för att de är kvinnor. Preventivmedel. Jag är ju förvisso en kondomförespråkare av högsta rang när det handlar om stundens hetta och oplanerat eller oregelbundet sex. Även om jag v-e-t att det är långt ifrån samma sak att ha sex med kondom och att ha sex utan. Men när man har någonslags stadig relation som innefattar sex så väljer man ofta något annat preventivmedel. Dessa preventivmedel är i stort sätt alltid hormonbaserade läkemedel för kvinnor. 

Hormonbaserade preventivmedel (p-stav, p-piller, spiral) har lite olika trevliga biverkningar så som; viktminskning/ökning, deperission, svängande humör, ökad risk för blodpropp och stroke, nedsatt sexlust, migrän, acne, bröstspänningar, gaser i magen, håravfall, trötthet, minskad aptit, ökad risk för underlivsinflammationer, kräkning och diarré. Detta är dessutom bara de mycket vanliga eller vanliga biverkningarna.

Tyvärr finns det ännu inte så många val. Antingen har man sex med kondom eller så använder kvinnan ett hormonbaserat preventivmedel. Den dagen det finns preventivmedel för män (annat än kondom) kommer jag dra med min sambo till vårdcentralen kan jag lova.

Nåja, jag har varit fantastiskt nöjd med min p-stav, fram till idag. Den har bara gett ett par av ovanstående biverkningar och kanske inte ens det eftersom jag trycker i mig en del annan medicin som även de kan leda till liknande biverkningar så det är svårt att avgöra vilket som ger vad. Men idag skulle jag byta p-stav. Smärtan var fruktansvärd och jag trodde jag skulle dö. Bedövningen var nästan obefintlig och känslan av att någon trycker in en tång under skinnet på mig och börjar dra i nånting så all vävnad följer med känns sådär. När den gamla staven väl hade grävts fram så var det en piece-of-cake att sätta in den nya.

Nu sitter jag dock är med en uppsprättad arm och bedövningen är obefintlig. Jag har tryckt i mig en hög dos smärtstillande och jag vet inte hur det hade känts utan, troligen hade det inte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0