Bibeln

Jag är med i svenska kyrkan men jag kan inte påstå att jag är troende. Jag tänker vara medlem ett tag till men någonstans inser jag orimligheten att vara med i ett trosamfund man inte sympatiserar med. I vilket fall som helst är det ju inte tokigt att läsa bibeln, jag har inte kommit speciellt långt men två små funderingar har utmärkt sig mer än andra. 

1 mos 1:26
"Gud sade: Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De ska härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden."

Då är ju frågan; vilka syftar Gud på är "vi"? Hade Gud en kompanjon man inte fick läsa om på söndagsskolan? Pratar han om sig själv i tredjeperson och dess utom i plural? Syftar det till att Gud inte är en person utan ett fenomen som finns överallt, hela tiden? Inte för att det gör det logiskt, men ändå.

1 mos 2:24
"Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, de blir ett."

Okej, hur många män lämnar verkligen sin mamma? Och varför lämnar inte kvinnan sina föräldrar? Gör mannen en uppoffring som blir ett med kvinnan? Egentligen tycker jag det är ett fint citat. Hela kvinnans skapelse är en hyllning till kvinnan kan jag känna.

Jag återkommer med fler bibelcitat längre fram.


Kommentarer
Postat av: mysnea

Gud skapade mannen, men så sa

han: Nej bättre kan jag nog! Och

så skapade han kvinnan.



=P

2009-01-31 @ 10:43:10
URL: http://www.nogg.se/mysnea

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0