Byten!

Jag tycker så synd om Lyckis. Hon är jätte duktig där hon står och skäms i sin sjukhage!! Hon fryser så lätt nu när hon står stilla så vi har buffrat upp ordentligt med täcken. Det positiva är att idag får hon skrittas en promenad och i nästa vecka får hon gå ut i hagen igen, om jag någonsin vågar låta den hästen gå i en hage igen.

Jag red Ella Bella igår. Padocken var lite stum eftersom det har varit så kallt så vi tog det ganska lugnt. I början var hon "dum" som vanligt, går inte fram, sparkar och grinar. Men som vanligt, efter ca 20 min så känner hon sig bra och då går hon jätte fint. Satt och red allmänt lösgörande, öka och minska volt, galoppfattningar, volter med övergångar, serpentiner, förvänd galopp osv. Sen plötsligt, utan vidare tanke (jag som annars alltid har en tydlig plan med min ridning!!) vände jag halvt igenom i galopp och bad om byte. Hästen bytte. Vi gjorde fyra rena byten av fyra möjliga. Hur gick det till? :)

Jag tycker att man ska börja med byten så fort den förvända galoppen är befäst men det är ju smart att ha en lite mer strukturerad plan än jag hade igår ;). Nåja, nu vet jag att det inte är några större problem att byta på Ella, det svåra kommer vara att få dem raka men det kommer ju när galoppen blir bättre.

Nåja, det var gårdagens betraktelser. Nu ska jag kila iväg till jobbet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej hopp! Så underbart med rena byten! Jag har faktiskt hört precis tvärtom, att man ska börja med byten innan de befäst den förvända :) Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker :) Tycker det borde vara klokare att börja med den förvända eftersom (om man nu tittar på programmens uppbyggnad) den förvända galoppen inträder tidigare än byten :) Hoppas sjuklingen är frisk snart!

2009-03-27 @ 20:20:12
URL: http://aramise.bloggagratis.se
Postat av: Aramis

Hej hopp! Så underbart med rena byten! Jag har faktiskt hört precis tvärtom, att man ska börja med byten innan de befäst den förvända :) Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker :) Tycker det borde vara klokare att börja med den förvända eftersom (om man nu tittar på programmens uppbyggnad) den förvända galoppen inträder tidigare än byten :) Hoppas sjuklingen är frisk snart!

2009-03-27 @ 20:21:07
URL: http://aramise.bloggagratis.se
Postat av: Kerstin

Jag tänker så här; så fort hästen förstår förvänd galopp, den behöve rju inte vara helt befäst. Det viktiga är ju att hästen lyssnar och inte börjar byta hej vilt ;). Jag blev riktigt förvånad över bytena. Var ska detta sluta ;).

2009-03-30 @ 08:15:29
URL: http://bouncy.blogg.se/ny

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0