Misslyckad årsdebut.

Fy vad jag är besviken. Även om uppladdningen inte var den bästa inför tävlingen då jag först låg sjuk och sedan kom det här vädret som gjort att det inte går att rida någonstans utom i ridhus så är jag besviken över lördagens tävlingsresultat.

Hon var väldigt spänd och nervig hela dagen, taktade och hoppade rundor, var rädd för de andra hästarna på framridningen. Stundtals blev hon dock väldigt fin - när hon väl slappnade av. Det som dock fick våran prestation att verkligen gå åt skogen var att sargen inne på tävlingsbanan var täckt med träskivor, förvisso i samma nyans som övriga sargen men tillräckligt uppseendeväckande för att min häst skulle vara livrädd för väggarna. I första klassen blev jag väldigt spänd och skyggade ganska mycket vilket resulterade i drygt 61%, i andra klassen red jag lite bättre men vi hade ändå svårt att komma nära väggarna, hade allt från 3-8 i betygväg. Slutade på drygt 64% i andra klassen. Kom andra utanför placering i båda klasserna.

Jag är väldigt beviken även om jag redan innan visset att Lycka inte är någon inomhus häst. Det tar på tävlingsmotivationen när hästen går fantastiskt bra på träning och sedan tramsar vi bort allting för att väggarna inte ser ut som väggar brukar göra.

Igår tog jag dock tag mig i själv åter igen. Tog med mig Philippa, Lycka och Ella till ridhuset för att motionera oss. Philippa joggade Lycka lite grann. Det kändes som om Lycka behövde det efter att ha varit spänd i varenda muskel hela lördagen. Philippa gjorde ett bra jobb även om de hade lite svårt med kommunikationen ibland. Ella har inte blivit rider sedan i början av januari så jag linade henne en runda och hade tänkt att avsluta dagens övningar där. Men eftersom hon bukandades som en överviktig finne efter fem minuter sadlade jag och hoppade upp. Vi skrittade, travade och galoperade i ca 10 min. Hon bjöd inte, sparkade en del men gick fint i mellan åt. För att vara första ridpasset på två månader var det klart godkänt. När vi kom hem och jag berättade för Josse att jag hade ridit Ella sa hon något med "inget vett i skallen" och "det kan inte stå rätt till" angående min inteligens.

Nästa tävling är 4 april, då ska båda hästarna dit så nu laddar vi om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0