Ytterligare en lärdom...

Klockan ringde 05.00, jag har a-l-d-r-i-g varit så pigg när klockat ringt. Studsade upp, i kläderna, åt lite frukost och gav mig av mot stallet. Började med att ge hästarna mat, hängde upp ett hönät till Ella. Under tiden Ella åt sitt hö så ryktade jag henne, borstade svansen och kratsade hovarna. Hon stod och mumsade, helt stilla! Hon brukar aldrig kunna stå stilla inne, speciellt inte på morgonen, då vill hon bara ut! Band sedan upp henne när jag knoppade henne, för säkerhetsskull. 06.40 kom Josse ut och linade Ella en liten stund medan jag kopplade släpet och packade in det sista i bilen. Sedan bar det av mot Hermanstorp!

Väl där och uppe på hästen så skrittade vi fram lääänge. Sedan började jag arbeta med övergångar och flytta lite sidvärts, hon var väldigt låååångsam i kroppen och matt. Arbetade lite med att öka och minska volten och leka med tempoväxlingar. Fick nöja mig så och inse att det inte blir bättre... Ut gick vi och bort till banan, DÅ taggade Ella igång. I collecting ring bara skrittade jag och gjorde halter samt sidförflyttningar. När vi sedan skulle rida runt banan så spände hon till totalt och det var gasen i botten! Väl inne på banan var hon så laddad att jag bromsade konstant, även i ökningarna. I första galoppfattningen brallade hon så vi fick en fyra, annars var galopprogrammet ok. Fick åttor på båda mellantravarna (jag trodde aldrig jag skulle få stopp) men tyvärr en femma på skritten då hon inte kom till ro. Fick trots detta sjua på gångarterna men posistiv kommentar för traven! Slutade på 65% vilket var en överaskning, det trodde jag aldrig!

Ställde in Ella en liten stund för att jag skulle äta. Insåg att jag måste lösgöra henne bättre inför nästa program samt få henne mer "på sätet" så jag skulle kunna lätta på handen och därmed upp med ryggen och plats för bakbenen. På framridnignen för den andra klassen var hon lite bättre och jag var nöjd! Ut igen och i collectingring var jag väldigt noga med att rida varje takt och inte släppa iväg henne. När vi kom in på banan blev det bara katastrof. Hon slängde ut bakdelen i första halten (det gör hon aldrig längre!), första volten blev okej, när vi skulle göra halt tyckte Ella det var helt onödigt och brallade istället = en trea. Sedan fram igen, i nästa volt tvärnitade hon när jag bad henne "komma tillbaka och ihop"= en trea. Mellantraven var ok men i hörnpasseringen efter busade hon till det, stannade och backade = en trea. Serpentinerna var ok. Skritten alldeles för spänd. Galoppprogrammet var ok med mest sexor och sjuor då började jag komma åt henne. Galoppinslag i sista travdelen, morr. Nåja, ni förstår var vi landande, runt 56 % tror jag och givetvis någonstans i slutet.

Vi lyckades i alla fall, till min förvåning, knipa sista placeringen i första klassen. Efter att ha väntat i flera timmar får jag en jävla fågelmatare för besväret! Arrangemanget var överlag bristfälligt och tråkigt, allting tog väldigt lång tid... Nåja, nu är vi äntligen hemma igen och jag ska hoppa in i duschen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0