Lagen om allts jävlighet

... Det är tamefan inte sant. I juni -08 avlivades min åring Albin akut pga benbrott. Sedan dess har jag verkligen haft otur (iof började det långt innan, men vi börjar där). Saxar från tidigare inlägg:

23 September 2008

Idag var jag med hästen på Helsingborgs djursjukhus. När Anders i smedjan utbrast  "nämen, är det du igen??!!" kände jag att det räcker.

Hästen har fått en kraftig hålvägg. Nu väntar sex veckors vila så hornet hinner växa ut så pass att man kan börja motionera försiktigt. Det finns en risk för hovbensrotation så det gäller att ta det lugnt. Fy, snart räcker det på riktigt. Min stackars lilla otursdrabbade häst.

-------------------------------------------------------------------

3 November 2008

Idag har jag och Lyckits varit på återbeök i Helsingborg. Först träffade vi Anders Richard som är utbildad veterinär såväl som hovslagare. Han tittade på henne när hon rörde sig och vi diskuterade kring huruvida vi skulle göra en kontrollröntgen eller inte för att verkligen utesluta att det blivit någon påverkan på hovbenet. Hon var helt ren i skritt och trav. Eftersom vi inte kunde bestämma oss kom även Anders Malmberg som är hovslagare och tittade på henne när hon rörde sig. Han tyckte inte det behövdes någon röntgen så vi bestämde oss för att strunta i det.

Sedan skoddes hon om, fick sidokappor å sin skadade hov men behövde inte längre någon ringsko. Hovarna var väldigt fina och inga tryckningar eller blödningar i sulorna. Sen fick hon sin vaccinationsspruta innan vi åkte hem. Nu väntar sex veckors lugn igångsättning med mycket mycket skritt. Efter nästa skoning som får göras av ordinarie hovslagare kan jag succesivt öka på så vi är uppe i normal träning igen.

Troligen kommer det ta ytterligare 9-10 månader innan hoven är helt återställd så vi hoppas på en kall, frusen vinter med mycket snö så hon slipper stå själv i sjukhagen eller padocken för att undvika väta.

------------------------------------------------------------------------

19 December 2008
Hur kan det komma sig att när jag äntligen kommer hem efter två veckors flängande runt i europa och ska rida min häst får hon tryckningar och hovbölder? Det är lagen om alls jävlighet det! Igår när jag kom till stallet upptäckte jag att Lyckis var varm i kronranden på vänster bak. Vi tar ut och linar henne och hon är halt i höger varv. Så jag ringde hovis idag och han kom efter en kvart. Vi hittade inget konkret utan han skodde om henne runt om. Värmen hade också försvunnit så förhoppningsvis var det ingenting.

---------------------------------------------------------------------------
2 mars 2009
Ella har inte blivit rider sedan i början av januari så jag linade henne en runda och hade tänkt att avsluta dagens övningar där. Men eftersom hon bukandades som en överviktig finne efter fem minuter sadlade jag och hoppade upp. Vi skrittade, travade och galoperade i ca 10 min. Hon bjöd inte, sparkade en del men gick fint i mellan åt. För att vara första ridpasset på två månader var det klart godkänt. När vi kom hem och jag berättade för Josse att jag hade ridit Ella sa hon något med "inget vett i skallen" och "det kan inte stå rätt till" angående min inteligens.

Edit: det var på grund av hovskada Ella inte hade ridits på så länge.

----------------------------------------------------------------------------

23 Mars 2009
Nu är vi hemma igen. Det var goda besked, i alla fall tillsvidare. Troligen är det bara en vrickning, även om symptomen har varit minst sagt förvirrande. Det är i alla fall det Lycka behandlas för i dagsläget. Nu väntar en vecka boxvila med promenader och sen är det återbesök om två veckor.

-----------------------------------------------------------------------------

2 April 2009
Regiondjursjukhuset  borde skaffa vilrum för sina kunder. Ja, vi människor alltså. Hästarna har ju det redan. Efter tre timmars väntan i natt var jag ganska trött, men inte ska jag klaga, Lycka har det värre. Som ni förstår har Lycka blivit sämre, vad som tillstött vet vi inte ännu. Vi begav oss i ilfart ner till Helsingborg i går kväll eftersom Lyckas framben hade tagit form av en telefonstolpe och hon helst inte ville stödja på det. Hon fick en dunderkur med antibiotika och så togs ett prov på ledvätska i kotan vänster fram. Jag sitter nu och väntar på att vår kära veterinär ska ringa och ge mig något slags besked - egentligen vad som helst.

------------------------------------------------------------------------------

3 April 2009
Lyckispyckis har fått diagnosen lymfangit. Inte livshotande alltså, förutsatt att de får bot på inflammationen. Hon behandlas med antibiotika, kortison och smärtstillande intravenöst. Jag fick hämta henne igår men bestämde mig för att hon får stå kvar, tycker synd om henne att behöva åka fram och tillbaka när hon har ont. Sen lever vi ju också under Murphys lag så om jag skulle tagit hem henne hade hon blivit sämre och jag hade fått åka ner på en gång igen, jag vet ju det ;).  
Igår hade hon inte blivit märkbart bättre men det kan tydligen ta ett par dagar innan det ger med sig. Är hon inte bra på måndag så ska hon genomgå ultraljud och röntgen.

---------------------------------------------------------------------------------

13 Juni lånades Lycka ut på foder och sedan dess har hon varit frisk. I samma veva som Lycka lånades ut blev Ella skadad och vilade hela juni och började inte ridas fören i början av augusti. Nu har hon ju äntligen kommti igång ordentligt och vi började träna igen för Catrin för två veckor sedan. En av anledningarna till att det tagit så lång tid att komma igång är att vi inte haft någon vettig sadel. Så igår äntligen hittade Josse en sadel som ska skickas hit. Var väldigt peppad inför dagens träning - tills jag kommer till stallet och Ella stapplar runt vrålhalt i hagen! Givetvis ny skada. För det är ju så jag har det. Hästarna skadar - sätts igång - börjas träna/tävla ordentligt - för att bara bli skadade igen. Det är ju lagens om all jävlighet.

Isället för att träna som jag skulle gjort i kväll åkte jag till bolaget och köpte en bag in box - nu jävlar ska det deppas!

























Lite: ;)

Ella, en av de få ljusare stunderna i söndags:


Kommentarer
Postat av: Anonym

Så tråkigt för dig och Ella nu när ni precis hade kommit igång. Hoppas allt blir bra !

2009-09-11 @ 19:35:17
Postat av: elin

2009-09-11 @ 22:12:41
URL: http://cinderella.mittspejs.se
Postat av: elin

självklart krånglar datan o skickade iväg innan ja hann skriva=P,



Hoppas allt blir bra o att hästarna håller sig friska nån gång, har du lyckis hemma? . Jag som tkr att jag själv haft en himlans massa otur, kanske inte ska säjja det föör mkt eftersom ja ser att du får det gång på gång..

hoppas d blir bra.!

2009-09-11 @ 22:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0