Tjackhora

Idag har jag fyllt ut mitt medicinskåp med ytterligare en medicin, beroendeframkallade vid höga doser till och med. Det är Cocillana-Etyfin jag fått för min hosta, den innehåller tydligen lite morfin så jag håller mig borta från bilkörningen ett tag fram över. Man ska visst kunna få riktiga trevliga effekter om man klukar någon deciliter, dock kommer visst lite förstoppning på köpet så jag håller mig borta från det.

Jag har vid ett tidigare tillfälle fått en beroendeframkallande medicin, som jag har en del kvar av, jag knarkade alltså inte upp allting ;). Detta tillsammans med det faktum att en gamal kompis mamma missbrukade morfin under flera som hon fick utskrivet av olika läkare år får mig osökt (?) att tänka på hur lätt det är att missbruka mediciner.

Du får vid ett tillfälle någon beroendeframkallande tablett utskriven, kanske mot smärta, du börjar ta dem och får någon trevlig bieffekt, kanske känner du dig lite lugnare, mer tillfreds, får lättare att sova, stressar mindre och så vidare. Du går tillbaka till läkaren, säger att du fortfarande har ont och får ett nytt recept tillsammans med en remiss till sjukgymnast. Efter den dosen medicin börjar du få abstinens, din läkare nekar dig fler recept och hänvisar till panodil. Du går då till en ny läkare och kör samma visa, kanske parallellt med ytterligare en läkare.

Med tanke på högkostnadsskydd både inom sjukvården och på apoteket blir det inte ens speciellt dyrt att missbruka. Sen sitter man dör i träsket och man fungerar inte normalt utan sin medicin som i början skulle vara en tillfällig lösning på ett skadat knä. Det krävs inte ens speciellt mycket karaktär för får man en medicin utskriven man ska ta tre gånger om dagen gör man ju det. Har man fortfarande ont är ju alternativet att gå runt med smärta.

På grund av det här med beroendeframkallande har jag tackat nej till insomningstabletter. I tidigare inlägg har jag skrivit om hur jag har svårt att somna och det är för jävligt de gånger det händer. Men va fan, jag har lite för lätt att bli beroende av saker och har lite för lite karaktär så jag ligger hellre vaken. Fast jag har kanske lite för låga tankar om mig själv, har inte blivit beroende av någon annan medicin än i alla fall.

Nåja, det var mina funderingar för dagen. Over and out.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0