Hopphästen!

Idag började jag och David storstäda här henmma. Jag satte igång och röjde ut alla skäp i köket medans han tog vardagsrummet. Efter en stund blev vi distraherade och valde att sätta upp den nya ytterlampan istället. Därefter spårade det ur och snart åkte jag till stallet.

Först ut i dag var Lyckis. Idag skulle hennes karriär som hopphäst börja på riktigt med lite löshoppning. Vill inte hoppa henne uppsuttet ännu med tanke på hovskadan. Började och sätta upp en liten oxer. När vi kom ner till padocken linade jag henne en liten stund innan jag släppte henne så hon skulle få bralla av sig. Då började hon hoppa på eget iniativ, gång på gång, runt, runt dock åt fel håll med det störde inte henne. När jag återfått kontakten med min virriga häst styrde jag in henne på rätt håll och hon fick hoppa den lilla oxern ett par gånger inna jag satte upp ett kryss framför, 6,5 m mellan hinderna. I början sprang hon på lite grann men när oxern kom upp mot 1 m började hon backa av och tänka efter. När oxern kom upp mot 1,10 och närmare 1 m bred nådde hon inte riktigt över första gången och släppte ner bakbenen rakt över bommen så den studsade bara upp och ner i skållan (säkerhetsskållor borde man ha). Sedan passade hon på att bralla rundor en stund till och retades med matte. Hon travade omkring lite förstrött, kommer mot oxern åt fel håll, hoppar som ingenting och tar krysset lugnt och sansat på vägen ut. 1,10 är ju ingen höjd för en häst, det är inte det jag menar. Men för en häst som inte är hoppad på flera månader, inte tränad fysiskt på två månader (mer än den senaste tiden promenad ridning) och dessutom enligt stamtavla helt hoppinkompetent så är det ganska trevligt att se henne travhoppa en oxer på fel håll, 1,10 m hög och 1m bred utan att ens ta i, helt på eget iniativ. 

Därefter avslutade vi med linjen en gång på rätt håll och då hoppade hon med fantastik teknik. Josse sa efteråt (hon hade tjuvkollat) att hon hoppar bra mycket bättre än Ella, och hon har ändå gått 1,30. Häftigt!!! Ska bli spännande att se vad hon kan ge på hoppbanorna.

Sedan var det dags för Ella. Värmde upp som vanligt, hon var lite stel i vänster sidan i vanlig ordning men å andra sidan hade hon eld i baken och väldigt mycket tryck. Problemet idag var att hon låg på för mycket och la sig lite i handen. Men med en herrans massa övergångar och små små steg blev det betydligt bättre. I galoppen använde jag mig av volt - förvänd sluta - ökning för att få koll på henne. Det gav resultat och hon bar sig mycket bra. I traven provade jag lite öppna i små steg, rakriktade in på en diagonal, ökade ett par steg och tillbaka.  På  slutet hittade jag vår tävlingstrav! Eller i alla fall den jag tror att det är idag. Formen var väldigt fin och stadig med ett fräscht tempo utan att bli hastig! Hur roligt som helst.

Nu ska jag fortsätta avnjuta min fredags cocktail bestående av lika delar utav Bacardi Coconut, Baileys och mjölk. Mumma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0