Det är ju sanslöst roligt att rida!

Nu har jag precis kommit hem från stallet. Det blev en snabbis, var inte där fören vid halv åtta. Till följd av detta blev det alltså ett kort pass och jag fokuserade främst på mig och min sits. Väldigt nyttigt!

Efter att vi skrittat fram en stund började vi arbeta med halter i skritt, det gör vi nästan varje gång vi rider. Jag fokuserar på att göra halten med sitsen och att bakbenen ska komma nära tyngdpunkten. Därefter gjorde vi samma sak med skritt och travövergångar, även det brukar vi göra. Ella har en förmåga att älga iväg in i trav istället för att kliva in och ta i, men det fick vi snart ordning på. Till sist var det samma arbete i galopp men där stötte jag på patrull! Ella hade minsamm inte tänkt att göra galoppfattningar på rakt spår. Hon kastade in bakdelen hela tiden men med hjälp av lite öppnor och förvända slutor innan fattningarna så fick vi ordning på det också! Skolorna gör också att jag måste placera mig korrekt och inte kan vika mig i vänstersidan vilket jag gärna gö och definitivt förvärrar saken.
Vi fortsatte lite ytterligare med galoppen och växlade mellan böjda och raka spår med fokus att gymnastisera vänster bak men utan att jag hjälper henne hela tiden. Det blev faktiskt ganska arbetssamt för Ella även om vi inte gjorde speciellt jobbiga saker eftersom jag inte hjälpte henne som jag brukar göra utan bara satt helt stilla och lotsade ruunt henne med enbart sitsen. Det sista vi gjorde var att göra fyra serpentinbågar över ridbanan och jag bara satt där och glassade. Fasen vad roligt!

Jag brydde mig aldrig om att sätta tryck och mer samling i henne utan nöjde mig med att vi båda var totalt lösgjorda, nöjda och tyckte det var roligt. Ibland kan man behöva sådanna kravlösa pass också, även om man håller sig till ridbanan, annars brukar vi ju fräsa ut i skogen när vi ska slappna av.

På lördag blir det till att hitta samma fina känsla men med lite mer tryck och försöka få till lite tävlingsmoment också! En annan sak som vi gjorde fantastiskt bra idag var hörnpasseringarna. Jag har en förmåga att slarva med dem (vilket jag antar att jag inte är ensam om :)) men idag red varje hörnpassering riktigt nogrannt och mot slutet satt de som ett rinnande vatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0