Tävlingsfilosofin!

Tittade precis på startlistorna inför söndagen. Jag hade anmält mig till LA:1 och LA:3 men blev bortlottad ur LA:3 så jag valde att rida LB:1 istället. Det finns helt enkelt väldigt liten anledning till att bara rida en klass på Ella, känns menlöst eftersom hon i stort sett alltid går bättre i den andra klassen, med vissa undantag. LB:1 är väll inte favoritprogrammet direkt, tycker det är förbaskat tråkigt att rida LB. Funderar dessutom hur jag ska bära mig åt eftersom de inte verkar tillämpa starttider. Jag ska åka själv, hur i all sin dar ska jag veta när det är min tur - och samtidigt kunna rida fram på ett konstruktivt vis? Är det någon som har något tips?

Det är inte riktigt min stil att ge sig iväg på tävling på detta viset. Jag är annars väldigt noga med att vara i god form och väl förbered - något som är total motsats till hur läget är nu. Normalt sett tävlar jag för att vinna - eller i alla fall för att vara i topp. Jag har inget ut av att tävla bara för att tävla. Men det är just så det känns den här gången. Det är lite "nu eller aldrig", måste ta mig ut innan mossan totalt spridit sig och vi aldrig kommer ut på tävling igen. Jag kommer rida den här tävlingen helt och hållet som en träningstävling och har inte några förväntningar. Ella är en häst som behöver ha ett par tävlingar i bagaget för att fungera, under de första tävlingarna efter ett långt upphåll spelar hon gärna lite Allan Ballan. Förhoppningen är att kunna vara med och slåss mer den 26 september i Björbäck. Söndagen var vara en koll och uppvärmning för nerverna inför den tävlingen.

Ella har varit stadig i LB det senaste året, så fort hon hållt sig på mattan har vi blivit placerade, även om vi haft lite missar. LA starterna (två styck) har dock inte fungerat speciellt bra, hon har minst sagt ballat ur. Men nu sitter skänkelvikningarna, den förvända galoppen och bakdelsvändningarna som berget så vi hoppas få till ett par bra LA ritter nu i höst. Till våren är nämligen tanken att börja rida LA:5-LA:6 + MSV B och då vill jag att vi ska vara stadiga i de lägre LA klasserna och ha lite placeringar. Vi får se hur mycket vi hinner med. Har bara planerat tre tävlingar i höst så vi får väll känna oss för.

Jag hoppas att jag ska vara pigg och fresh i morgon så vi kan ta tt lugnt litet pass och länna oss för. Dessutom ska ju allting tvättas och putsas i det oändliga, något som kräver både energi och tålamod. Tur att det är lördag så jag kan ta det i min egen takt! Jag tänker inte heller överanstänga mig (vilket jag har en tendens att göra även vid pluttiga små lokaltävlingar), skiner inte tränset som solen så får det gå bra ändå. Jag ska ju trots allt bara "träningstävla". :)

En gammal bild på mig och ponnyn. Måste vara Nationell i Hästhagen 2004:
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0