Lilla haren goes hopphäst.

Eller, uppenbarligen inte.

Gårdagens kväll spenderades på Kvibille Ridklubbs träningstävling. Hästen kändes ganska bra på framridningen men var lite matt, inte konstigt med tanke på att åskan var i luften och det var fruktansvärt kvavt. Banan såg rolig ut och det fanns flera alternativ, jag hade redan innan bestämt att jag skulle hoppa alla "titt-hinder" med min hariga häst.

Vi började med 80 cm. Inne på banan började hon givetvis skygga för allt omkring, första hindret var ett inbjudande stigsprång mot ingången som vi fixade galant. Sedan var det en svagt böjd linje till antingen ett stigsprång med grind i eller stigsprång utan grind. Jag valde givetvis grinden och även om hon stod emot lite grann gick det bra, sedan en ganska tvär sväng tillbaka mot ett räcke som blev bra, kraftigt böjd linje där alternativet var antingen vanligt stigsprång eller stigsprång med vattenmatta (riktig, med vatten i), jag valde vattenmattan och fick rida på ordentligt då Lyckis var mycket tveksam. Efter vattenmatten landade vi i fel galopp som jag inte lyckades rätta till innan vi red an ett vågplank (alternativet var en vanlig oxer), hade för dåligt tryck och balans vilket i kombination med en livrädd Lycka gjorde att det blev ett stopp. På´t igen och hyffsat språng sedan lång sväng till ett räcke, där blev språnget lite konstigt, lång sväng igen till muren (alternativet var nog ett stigsprång) som Lycka ganska sent bestämde sig för var för läskig att hoppa så det blev ett nytt stopp. Inga problem på andra försöket. Sedan var det att lägga i bromsen, sakta av till trav, trava upp för banken och sedan ett nerhopp vilket gick fint (alternativen var en solfjäder eller bank med både upphopp och nerhopp).

Lycka var väldigt av/på och glodde mycket så jag var inte speciellt nöjd med rundan, fick inget flyt. Å andra sidan var det första gången vi red på en riktigt vattenmatta, mur och bank så alldeles dåligt var det ju inte heller.

Sedan var det dags för 90 cm, samma bana. Satte mer galopp i henne (kanske lite för mycket). Första språnget blev stort och sedan kom jag inte tillbaka tillräckligt snabbt efter vilket gjorde att jag fortfarande hade bromsen i ett par språng innan stigsprånget med grinden, BIG MISTAKE! Lycka hamnade i botten och stannade, givetvis, hon kunde inte göra annat, hälften av bommarna tog vi också ner. Den tabben var helt och hållet mitt fel och förbannat klantigt och taskigt av mig. På andra försöket gick det bra, resten av banan höll vi ganska högt tempo och stor galopp, klarade resten av banan med ganska bra flyt men hon överhoppade sig kolosalt på alla hinder. Lyckades i alla fall landa i rätt galopp alla gånger och hålla någorlunda jämt tempo så sista delen av banan var jag mycket nöjd med.

Nu ska vi träna styrka och lydnad hemma ett några veckor innan det är dags för ny banhoppningsträning!


Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren Emma- En glimt av mitt hästliv :D

Hejsan :D

Jag kör veckans läsare på bloggen och det hade varit kul om du ville vara med :) Läs mer här: http://satilaryttaren.blogg.se/2010/july/veckans-lasare-d.html

2010-07-11 @ 18:48:14
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0