Update (inlägg skrivet tisdag)

Tänkte ge en liten snabb rapport från söndagen, för det var en alldeles förträfflig dag! Började morgonen med att åka till P som under lördagen hade åkt skåne runt och tittat på hästar. Vi tittade på filmerna tillsammans och jag sa vad jag tyckte. Sen packade vi ihop resten av Lyckis saker och jag begav mig mot Hästhult.

Ca 09.00 var jag i Hästhult med ett hopp-pass med Lyckis i åtanke. Började med att gå ner och bygga upp en serie med studs innan jag hämtade hästen från hagen. Efter nogrann ryktning så sadlade jag, på med martingal, benskydd och träns och sedan skrittade vi ut en runda innan vi gick ner i padocken. Efter värmning med massor av övergångar och cavaletti hoppade vi ett litet kryss några gånger. Fokus var då bara att hitta en jämn rytm hela vägen mot hindret. Hon har en tendens att hoppa "iväg" men det gick fint. Byggde sedan upp studsen efter hand och även det flöt på riktigt bra. Hon drog iväg lite efter men jag kunde få tillbaka henne ganska snabbt. Det sista jag gjorde var att bygga upp ett litet stigsprång på 90-100 cm och hoppade det två gånger. Likadant där var fokus bara att få en jämn rytm mot hindret och sedan tillbaka i rytmen snabbt efter hindret. Gick fint. Hon tycker det är förbannat roligt!

Därefter åkte jag direkt hem och hämtade hästtransporten, åkte ut till min mor och far och tömde det på diverse lärk och järneks-grenar det var fyllt med. Sedan hem igen för en snabb lunch innan jag begav mig de fem milen till Brännesbacka där min moster med man bor (och även min mormor). De har nyligen köpt en balpress och har därför möjlighet att göra sig av med fjolårshöet för att få plats med årets skörd. 1½ timma och 97 balar senare tog jag en snabb fika hos mormor innan jag åkte direkt till Torup för att rida Nisse.

Nisse var som vanligt träig och tråkig i början med efter en hel massa övergångar började han bli fin. Fokuserade på att ha honom RAK i halsen i höger varvet så han inte lägger huvudet på sned samt placera höger bak under kroppen. Plötsligt sa det POFF och Nisse satte igång bakhjulsdriften! Den traven har vi sällan varit med om, mycket tryck och schwung utan att vara busig! Galoppen var också mycket fin när vi fick ordning på galoppfattningarna i vänster varv, även där spökar höger bak till det lite grann. Jag förstår fortfarande inte var det här ska sluta, kan bli precis hur bra som helst!

Kvällen tillbringades tillsammans med sambon och K2, innan det äntligen var dags för sängen....

Måndagen var inte speciellt rolig så jag har inget vettigt att berätta där. Idag fyller min älskade sambo 24 år så vi ska fira för hela slanten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0