Melodifestival igen.

Eftersom jag denna kväll var nykter och vid mina sinnes fulla bruk kan jag nu glädja er med.... *trumvirvel* kerstins egna proffsbedömning av kvällens bidrag!

Det var ju som tur var lite högre standard i kväll än vad det var förra veckan, för då var jag seriöst jätte orolig för var världen är på väg. Men det ser lite ljusare ut efter ikväll.

1. Regina Lund
Jag förstod faktiskt inte tanken. Jag undrar om hon hade någon tanke? Var kom astrounautdräkterna ifrån och på vad sätt speglade de henne eller låten? När hon drog upp dragkedjor och det kom fram rött tyg och hon sjöng något om scars flabbade jag. Jag fattade inte poängen. Klatshig melodi men tyvärr hörde man ju inte mycket av Regina då hon mest viskade/kurlade/väste på ett sätt som ligger ganska långt ifrån termen sång.
Regina för 1 jordgubbspaj och det tack vare den tralliga melodin.

2. Marie Lindberg
Denna människa har det ju varit en del tjöt kring, debutant och lågstadielärare eller what a hell. Men ojdå. Men hoppsan. Mållös. Hur kan man pricka så rätt med den låten? Vacker melodi, vacker sång.. ful tröja. dessvärre... Men jag vågar nästan slå vad om att för 2 år sedan hade den låten inte ens kommit till andra chansen, men det ligger i tiden! Och vad glad jag är för det. Att hon få gå till final. Skicka tjejen till Helsingborg på en gång vettja!
Marie får 5 stooora jordgubbspajer för allt, bara allt.

3. Jimmy Jansson
Men alltså. Jag är kluven. Kan man bli anklagad för plagiat på sig själv? Jag kanske har blivit gamal och gaggig och fått dåligt minne, men låter den inte precis som den där Gunga låten? Till och med mamma tyckte att det lät likadant. (och jag blev förvånad över att hon visste vilken låt det var...) I vilket fall som helst. Visst är tralligt och poppigt och lite Håkan hellström känsla fasst med bättre röst? Men ser han inte lite för gullig och trendig ut för att funka? Njae... jag är inte specieltl imponerad och definitivt inte förvånad. Fasst plusspoäng får han för det var hans tredje gång, och för att han ska bli pappa (det aset).
Jimmy får 3 små jordgubbspajer tack vare rutinen och springandet på scenen.

4. Cosmo4
Tillbaka till horhuset tjejer. Jag förstår inte. Hur kunnde de gå vidare till andra omgången? Har svenska folket fått kåtryck och blivit döva? HÖRDE ni inte det obefintliga???? Jag är leden, men jag kommer inte ihåg låten. Jag har inget mer att referera till.
Comso4 får 1 jordgubbspaj bara för att de inte var sämre än Regina Lund....

5. Lustans lakejer
Jag tycker jag är ganska vidsynd, gillar det bästa inom det mesta. Men det här förstod jag inte heller. VAR kom flygvärdinnorna ifrån? Och VARFÖR porrade sig flygvärdinnorna? Temat i uppträdandet känndes inte riktigt tydligt här heller. Men alltså egentligen, killen hade väll ganska fin röst? Punkt.
Lustans Lakejer får inga jordgubbspajer alls.

6. Jessica Andersson
Ojsan hoppsan. Schlager. Fasst jag förstår inte texten i låten heller, varför vilja ha en kille man föraktar på det viset? eller så kanske jag inte förstod något man skulle hört mellan raderna. I alla fall, snygga byxor tjejen. Och oj vad hon sjöng, hon kan ju sjunga på riktigt. Dock, jag har ju lite problem med den här tjejen, lite för snygg, vanlig, lite för mycket talang. Och dessutom ganska slätstuket. Hon gjorde det man förväntade sig.
Jessica får faktiskt 3½ jordgubbspaj för det var inte så tokigt, bara lite för tråkigt.

7. Svante och Anne-lie
Jag ska erkänna. Jag lyssnade inte så mycket. Jag hade fullt upp att diskutera hur gamal Anne-lie är med min mamma. Hag blir arg när 41-åringar har snyggare kropp än mig, och då tappar jag fokus. Sen att hon ser sliten ut i ansiktet är ju bara tur, för annars hade jag blivit arg på riktigt. men det var väll ganksa fint egentligen, eller? De är lite för gamla och lite för vanliga... Lite för slätstrukna kanske.
Jag tänker inte ge någon poäng för jag har inte koll på läget tillräckligt mycket.

8. The Ark
Okej, jag kan förstå att de är anmälda för plagiat. För även om jag inte ens levde på 60-talet så är det läskigt likt någon populärlåt från då. Men tok bra såklart! Hopps och studs, man blir glad, det svänger, Ola är galen och allt är som det ska. Bra sång, bra melodi och naket. Alla ingridienser finns där. (hör min sarkasm) Som sagt, tok tok bra! Jävla tur att de gick till finalen, fasst det visste ju redan alla. Därför röstade jag inte på dem.
The Ark får utan tvekan 5 jordgubbspajer för allt, speciellt Olas hår.

Tack och hej från mig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback