Catrin-träning med Nisse

Igår var det dags för årets första träning för Catrin. Jag hade redan innan bestämt att det var övergångarna vi behövde hjälp med och det höll Catrin med om. Så hela passert ägnades åt skritt och travövergångar, givetvis med flera skrittpauser. Problemet har varit att han struttar in i traven och inte använder sin kropp. Han höjer huvudet, sänker ryggen och häver sig in - inte speciellt gymnastiskt med andra ord. Han har helt enkelt inte fått lära sig hur han ska använda sin kropp i övergångarna.  

Jag fick rida på en volt i skritt och hade hjälp från marken. Först var det Catrin och sedan tog T över. Markpersonens uppgift var att driva/fösa honom framåt så han var energisk. Mitt jobb var att se till att han var låg i formen, med kontakt och att han var avslappnad bakom sadeln. När han var tillräckligt energisk - men fortfarande avslappnad bad jag om trav. Vi behövde många repetioner för att få till tajmingen men när vi gjorde det blev övergångarna fantastiskt bra. Detta gav givetvis en helt annan lösgjordhet vilket också kändes på traven - vilken takt!

Han kändes verkligen trevlig på slutet och nu ska vi hårdträna på detta i två veckor! Hoppas att äveng aloppfattningarna kommer bli bättre nu när han lär sig använda kroppen rätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0