Skoning och foder

Idag skoddes Lyckisen om vilket gick galant, som alltid. Hovis tipsade dock om biotin då hennes hovar är sköra. Är lite kluven, jag ger henne gärna biotin om det hjälper. Men har ju inte lust att prova ett halvår och sedan upptäcka att det inte hjälper och då börja prova ett annat preparat. Biotin hjälper ju bara om hästen har brist på B-vitamin, vilket är möjligt men inte säkert. Så jag får fundera på detta ett tag!

Det som bekymrar mig mest ju nu är att Lycka har tappat så fruktansvärt mycket hull och muskler. Det började redan för ett par veckor sedan men den senaste veckan har hon fallit ännu mer, trots att hon får mycket mer mat än hon behöver. Hennes foderstat ser ut som följande i dagsläget:
9 kg hösilage
1 kg hö
0,4 kg salsa basmix
50 g salsa mineraler

Vissa dagar har hon fått upp mot 4-5 kg hö, för att hon ska hålla sig på mattan. Det låter inte som mycket, men enligt analysen ska hon klara sig på betydligt mindre. Har hon inte slutat tappa om en vecka får det bli en diskussion med veterinären.

Söndagens valvaka var ju, minst sagt kantad av skräckblandad förtjusning. Att valresultatet är historiskt är ju lite av en underdrift, hoppas nu det löser sig till det bästa. Igår hade jag magknip precis hela dagen och jag är tämligen övertygad om att det har med sd:s intåg i riksdagen att göra. Sådan människosyn skrämmer mig fruktansvärt mycket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0