Bli inte enspårig - litteraturtips för ryttare

Vid senaste träningen hos Catrin fick jag en galoppövning för att stärka Lycka i galoppen och hitta balansen. När jag sedan gjorde den övningen hemma slog det mig att exakt samma övning gjorde jag och Lycka när vi tränade för Daniel Jugnet. Daniel är fransk beridare som sedan 25 år har en  ridkonstakademi i närheten av Toulouse i sydvästra Frankrike. Han har som specialitet klassisk akademisk ridning i den franska traditionen från de la Guérinière till Nuno Oliveira. Catrin å sin sida arbetade för europas dressyrelit under 90-talet och var bland annat stallchef hos Sjef och Anky.
Visserligen var hjälpgivningen något annorlunda när jag tränade för Daniel men det slog mig att det ridningen faktiskt inte skiljer sig alls mycket. Förut sa jag alltid att god ridning är god ridning vilken inriktning man än har (modern, klassisk, barock, akademisk....) vilket jag inte förstår varför jag inte säger oftare.

Så med detta i baktanke letade jag upp Podhajskys bok "Den klassika ridkonsten" och började läsa idag. Jag läste den för ett par år sedan men sen har jag glömt av den och isället ägnat mig åt Müseler och Klimke (som jag tipsar om längre ner). Du kan läsa mer om Podhajsky här; http://en.wikipedia.org/wiki/Alois_Podhajsky. Podhajsky kan på somliga vis anses vara något förlegad. Jag t ex irriterar mig något på att han talar om vinkling av de tre lederna i bakbenen och inte om vinkling av bäcken för att uppnå samling. Å andra sidan är det gärna sådant jag förbiser när han skriver så mycket annat bra.

Podhajskys bok "Den klassiska ridläran" finns att hämta gratis här; http://www.olby.se/Podhajsky

Tidigare i texten nämnde jag även Müseler och Klimke som två favoriter. Kan rekomendera Wilhelm Müselers "Riding Logic". Aldrig har ridning varit så enkelt som när han förklarar. Boken innehåller en grundlig genomgång av ryttarens sits och hjälpgivning, grundläggade dressyr upp till ungefär MSV dressyr samt grundläggande hoppning, terräng och tömkörning. Jag blir lyrisk. ALLA har hjälp av den här boken, oavsett utbildningsståndpunkt. Den finns att köpa från England men jag köpte min begagnad på http://www.amazon.com/.

Reiner Klimke är en annan favorit som man även kan se rida här; http://www.youtube.com/watch?v=8T3AcvnEuMw ridningen kan säkert kommenteras, åtminstone har ju hästmaterialet förbättrats något otroligt. Men galoppiruetterna hade belönats med riktigt höga poäng idag också, det kan jag nog lova, yummie. Boken jag har är "Basic training of the young horse" och det är precis vad den innehåller. Det börjar vid fölet och slutar vid ca 5 års ålder. Det är en ganska diskuterande bok och Klimke visar att det finns många vägar för att lösa problem och diskuterar kring dem. Även denna bok går att köpa på www.amazon.com

Det var allt för idag. nu ska jag fortsätta läsa och få nya idéer hur jag ska räta ut min krokiga häst. ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0