Tisdagen (+dagens vill ha)

I  måndags fick Lycka lite välförtjänt vila medan matte gottade sig med potatismos och grönpepparsås. Igår blev det ett litet pass i snön, energins prutade men när jag bara behöll kontrollen och inte lät henne smita iväg så gick det ganska bra. Till middag åt jag och Honey smörgåstårta. Vi gjorde egen, fantastiskt gott! Synd att jag inte fotograferade underverket. Det är inte illa att skaffa sig en sambo som är en hejjare på att laga mat! En annan har sin starka sida i att städa, även om den talangen används allt för sällan...

Dagens vill ha:
Equest schabrak, eller andra schabrak med antiglid överlägg är dagens vill ha-produkt. Jag har ett par sådanna schabrak, dels från Equest som var först med att tillverka dessa schabrak, men nu har Rider's Company hängt på trenden och tillverkar liknande men en aningens billigare schabrak.



Schabraken kan köpas både i dressyr och hopp modell samt i en mängd olika färgkombinationer. Ett tips är att Equest kan tillverka ALLA olika kombinationer, men priset blir därefter. Jag har t ex köpt ett vitt dressyrschabrak med ljusblå passpoal och marinblått kantband, leveranstiden var ca 4 v. Tyvärr har jag inte hittat någon återförsäljare av Rider's Companys schabrak på internet, kanske någon utav er andra har det?

Det man ska tänka på innan man börja använda dessa schabrak är huruvida sadelns passing påverkas? Jag har provat ut båda mina sadlar med sådanna här schabrak under. De gånger jag använder schabrak utan antiglip pålägg har jag en antiglid pad under schabraket i samma tjocklek. Jag började använda dessa schabrak eftersom jag har en häst som ser ut som en gris över ryggen och det är svårt att hitta en sadel som ligger stilla. En annan fördel med schabraken är att de fördelar trycket lite bättre samt lyfter sadeln om det finns någon risk för att den trycker på tornutskotten (den risken föreligger främst om man har en häst med bred ryggrad och platt rygg).

Jag upplever funktionen densamma som med antiglid pad, fördelen är att jag tycker det är ett jäkla bök med antiglidpaden - speciellt när jag är ute med hästen på andra platser än hemma. Hon försöker ofta gå rundor osv när man ska sadla på okända platser och då är det skönt att bara kunna slänga på sadeln. Hemma i stallet gör det mindre skillnad, då står hon så lungt och fint.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0