Hästar är som hästar är när hästar mår bäst!

Hästar på bete menar jag givetvis! Jag har alltid haft mina hästar på bete, oavsett hur lätt eller hård träning de varit i. Hästar är gjorda för att röra sig större delet av dygnet och inte gjorda för att stå på box 10-12 timmar (eller mer!) per dag. På vintern kan jag ta att hästarna behöver stå inne för att hålla värmen, här i halland blir det så råkallt på något vis, fuktigt, blåsigt och kallt på samma gång. Jag hade dock mer än gärna haft min häst ute dygnet runt på vintern också om det bara hade varit praktiskt möjligt.

Inte på någon av de hästar jag ägt/ridit regelbundet har reagerat negativt på att gå på bete. Tvärtom har de hästarna som varit jobbiga på vinter halvåret lugnat ner sig och är mer tillfreds, men ingen har blivit lat. Lata kan i och för sig vissa hästar bli av 100 kg övervikt, men då är det ju inte svårare än att motionera mera och begränsa betet. Nu har jag ju inte erfarenhet av hästar som går svår klass så det kan jag inte uttala mig om, men de hästar som går lätt-msv träning mår enbart bra av att röra på sig och stå ute i frisk luft!

Summan är i vilket fall som helst att jag anser att vi hästägare har ett ansvar att göra livet så naturligt som möjligt för hästen och inte begränsa de behov  hästen har, för att de ska fungera bättre att rida på. Hitintills har jag inte stött på någon som enligt mig, har ett vettigt argument för att ha hästen på stall under vinterhalvåret. 

Våra hästar har nu gått på bete i en månad ungefär, dom har lite övervikt men herre gud så goa de är och roliga att arbeta med!


Kommentarer
Postat av: Anonym

skulle också vilja ha min ute dygnet runt, men jag är lite rädd för vargar och sånt som finns här uppe.

2009-06-24 @ 09:29:00
URL: http://newtonochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0