Det ser bra ut för eurovision!

2006 var ett toppen år för Eurovisionsschlagerfestivalen (Det heter faktiskt så på svenska...), inte för att Lordi vann, för det hade kunnat kvitta. Men för att det var så mycket andra fruktansvärt bra bidrag med. Dima Bilan kom tvåa det året för Ryssland (som för övrigt vann förra året med en betydligt sämre låt...). Rumänien hade ett bra bidrag (men videon var tyvärr mycket bättre än framförandet på scen), låten hette Tornero, han som framförde den heter något helt obegripligt för helylle-svenska jag. Sverige med Carola i spetsen kom femma, lite små pinsamt. På sjätte plats kom det fantastiska bidraget "We are the Winners" från Litauen. Nåja, det här är ju historia men jag var tvungen att skriva av mig för att beskriva hur dåliga år 2007 och 2008 varit!

I år ser det lite bättre ut än föregående år. Självklart finns flopparna, kanske fler floppar än vanligt, men i övrigt är det några riktigt fräsiga bidrag med. Självklart har jag lyssnat sönder Norges bidrag "Fairytale" som är favorittippat. Sveriges bidrag är ju bra, men jag är inte säker på att det fungerar, känns som om det kan gå precis hur som helst. Men kommer Malena till finalen - jag då tror jag det går bra (vilket inte nödvändigtvis behöver betyda vinst)! För övrigt har jag Malta som favorit. Malta representeras i år av Chiara som varit med i Eurovision två gånger tidigare, bland annat med det fantastiska bidraget Angel 2005. England har fått till det med självaste Jade, en fin liten ballad som kanske är lite för tråkig för att fastna på näthinnan men sjunga kan ju det lilla livet! Jag gillar Sloveniens bidrag också. Bidraget skrevs helt instrumentalt från början men tyvärr är reglerna sådanna i eurovision (song contest förvisso...) att man måste sjunga. Den där transan som dyker upp på slutet gör tyvärr bidraget lite sämre enligt mig.

Nåja, det var dagens betraktelser!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0