Byten!

Idag var Ella på riktigt jobbigt humör. Hon började busa med mig redan när hon kom in från stallet. Jag tänkte mig att denna klippning skulle gå fort och smidigt, tycker alltid det är mycket lättare att klippa andra gången. Visst gick det fortare men hon trilskades ganska mycket. Det var värst när jag skulle klippa benen på henne, hon var TVUNGEN att skrapa och sparka konstant med just det benet jag höll på att klippa. Suck. Efter att jag äntligen klippt hela hästen (vilket verkligen behövdes!) tog jag ut henne en kort runda så hon skulle få ruska av sig. Hon formligen gick och småbockade jämte mig och kunde absolut inte hålla ordning på sig själv...

Nåja, iklädd blått Mias schabrak, blå lindor, svart träns, sadel, ridbyxor och jacka for vi ner till ridhuset. I början var hon lite knepig och kickade väldigt mycket, typiskt brunst. Men när vi väl hade kommit igång var hon väldigt, väldigt fin! Arbetade allmänt lösgörande största delen av passet, framförallt väldigt mycket övergångar. Tyckte hon var lite för långsam i galoppen så vi gjorde nog 50 stycken galoppfattningar, sedan var hon långt ifrån långsam! Arbetade med rakriktiningen i i trav vilket var betydligt bättre än sist, men fy farao vad sned jag är! Måste nog ta mig ett besök hos en kiropraktor... Provade även lite öppnor vilket gick fint när jag lyckades få till hjälpgivningen. Sista galopparbetet red vi lite förvänd galopp och ökningar, sedan red jag in på en diagonal och bad om byte, WIPS, så bytte hon! Gjorde ytterligare tre byten men de blev dessvärre "byte med litet bock"... Men vad kan man förvänta sig? Hon förstår jag vad menar och byter så man får väll skratta åt det än så länge...

Hon var verkligen fanastiskt fin i formen idag, lätt och samlad! Tänk om man kunde få till det där på tävling någongång, eller åtminstone vara i närheten???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0