Nu siktar vi på LA!

Efter söndagens tävling har det pågått ett frenetiskt tankearbete hos mig. Allt går ju så fort med Nisse och han utvecklas något enormt hela tiden, uppenbarligen gör han sig väldigt bra på tävlingsbanan och vet hur han ska charma domare. Jag har funderat en hel del på vad som är nästa steg och hur vi ska gå vidare... Min plan just nu är att starta LA:3 någon gång under sensommaren/tidig höst. Tills dess ska vi ha ridit ytterligare några LB:2-LB:3 för att få rutin och förhoppningsvis bra resultat. Då kom ju frågan, vad är det vi behöver uppnå för att starta LA:3?

  • Mer samling. Han behöver bära mer bak och bli kortare. Detta uppnås genom systematiskt gymnastiserande och stärkande arbete. Som ett brev på posten kommer då också mellan/ökade gångarter.
  • Skänkelvikningar - vi har introducerat dem och nu behöver vi arbeta vidare så han blir mer lösgjord och smidigiare i sidled.
  • Förvänd galopp. Även förvänd galopp har vi börjat nosa på och denna ska befästas. Därmed kommer också ökad bärighet och samling i galoppen.
  • Bakdelsvädningar. Även om bakdelsvändningar inte ingår i just LA:3 så är det ju bra att kunna dem om man skulle få för sig att starta ett annat program. Bakdelsvändningar tycker jag är en ruskigt svår övning så detta ska börja introduceras med hjälp av Catrin.
  • Ryggning. Ingår inte heller i LA:3 men är en fruktansvärt bra lösgörande övning. Vi har börjat nosa på ryggning också och han har fattat att han ska gå bakåt men längre än så har vi inte kommit.
  • Halt från galopp och galoppfattningar från skritt. Detta har vi egentligten bara provat en gång och då helt utan ambitioner. Galoppfattning från skritt kommer ge mer styrka och bärighet - detta behövs sedan för att kunna göra halt från galopp.

Så om vi räknar med att debuten ska ske i början av september så har vi fyra månader på oss. Om jag då tänker tillbaka till i början av januari och vad som har hänt på de senaste fyra månaderna känns målet fullkomligt rimligt!

Allt ovanstående hade jag i åtanke när jag planerade tisdagens pass! Detta inleddes med en skrittrunda på långtygel. Han var ganska cool men gjorde givetvis ett par obligatoriska skyggningar. När vi kom fram till grusplanen tog jag tyglarna och började trava ganska omgående. Nisse var inte alls inställd på jobb, han sprang bara runt och glodde och var ofokuserad. Red runt på omväxlande böjda och raka spår, la stora och små volter och gjorde övergångar. Med tiden blev han mer fokuserad men tog ojämt stöd och hängde mycket på högertygeln i båda varven. Skrittade en runda och funderade över situationen innan jag kortade tyglarna och kom fram i trav igen, fokuserade på att jag satt i rätt position och han var genast bättre, om än inte perfekt. Började göra lite skänkelvikningar vilka fungerade väl undan vänster skänkel, för högerskänkel fungerade de inte riktigt lika bra men han efter ett par gånger fick jag i alla fall ett jämnare stöd. Efter ytterligare en skrittpaus tog galopparbetet vid.
Började göra några galoppfattningar från trav och red något varv på volten innan jag bröt av och gjorde ny galoppfattning. I galoppen var han mycket bättre i sidorna men ville bli lite hög i nacken. Brydde mig inte så mycket utan gick över till att fatta galopp från skritt. I början strulade det lite men sedan hittade jag en väg och tillfälle som fungerade bra och han gjorde då mycket fina galoppfattningar i höger varv! Formen blev också mycket bättre och jag kunde ha honom rund, efter galoppfattningen gjorde jag en halv volt och svängde sedan över i förvänd galopp ett par meter innan vi bröt av. Fungerade utmärkt! Sedan var det dags för vänster varv och här blev det felfattningar nästan hela tiden. Efter en stund verkade det dock som om han hade programerat om hjärnan och då fungerade det bättre, även här vände jag över i lite förvänd galopp vilket gick fint, inte ett enda omslag! De två sista galoppsträckorna provade jag att korta galoppen riktigt mycket, "proa" ordentligt och sakta av till skritt, fungerade också riktigt bra! Därefter tog jag ett par varv i arbetstrav nedsittning där han var riktigt flott och kort och jag hade ett jämt stöd på båda tyglarna!

Därmellan han vi med ett par "ryggningar". Efter noga övervägande går han bakåt, men några ordentliga ryggningar är det inte ännu....

LA:3 i september känns verkligen helt rimligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0